Komerční prezentace
Registrace uživatele

Přihlašte se k odběru informací, novinek, získejte přístup do diskuzního fóra.

Vesmír č. 10
Vesmír č. 10
Toto číslo vychází
2. 10. 2017
Novinky
Zdarma jedno celé číslo Vesmíru v pdf.
• Říjnové číslo Vesmíru
reklama

Jak přežít počítač bez bolesti zad

Publikováno: Vesmír 87, 504, 2008/8
Obor: Medicína
Rubrika: Aktuality

Sezení zatěžuje páteř hlavně v bederní oblasti. Podle jedné řecké studie má problémy s páteří 62 % administrativních pracovníků a 37 % z nich kvůli tomu trpí poruchami spánku.

Při sezení u počítače mají být nohy naplocho na zemi, holeně k nim v pravém (nebo větším) úhlu, k holením v pravém úhlu stehna, k nim v pravém úhlu trup, paže podél těla a kolmo k nim předloktí. Osvědčuje se sklonit sedačku s nastavitelnou polohou trochu dopředu, což se líbí hlavně bederní páteři. Pomůže, když občas vstaneme a přejdeme kancelář, štěstí má ten, kdo se může aspoň na chvíli položit na záda. Výhodné je dělat nepatrné přestávky po každých 15 minutách práce. Celkem by sezení u počítače nemělo zabrat víc než 75 % pracovní doby.

Okraj sedací plochy nesmí tlačit na zadní stranu kolena, aby neomezoval oběh krve. Hlavu bychom měli zasunout trochu dozadu a vytáhnout se nahoru. Při problémech s krční páteří lze koupit ve zdravotnických potřebách molitanový límec, který chrání před průvanem a brání nevhodné poloze krku. Při problémech v bederní páteři pomohou bederní pasy, někdy stačí, když si podepřeme bederní oblast srolovaným ručníkem. Pomáhá protahování, pohupování, vrtění apod. Monitor bychom měli mít v takové poloze, abychom hlavu nezakláněli ani nepředkláněli, a hlavně abychom nenatahovali krk dopředu jako Hurvínek.

Soubory

článek v souboru pdf: 200808_V503-506.pdf (580 kB)

Diskuse

Žádné příspěvky