Jádro HIV-1

Publikováno: Vesmír 78, 174, 1999/3
Obor: Virologie
Rubrika: Aktuality

Informace o tom, že za aids vděčíme pojídání šimpanzího masa, proběhla veškerým tiskem. Jak to však je s výzkumem viru HIV? Genom viru HIV-1 je uschován uvnitř neobvyklé kónické kapsule umístěné ve středu infekčního virionu. Chemici dokázali syntetizovat „jadérka“ podobného tvaru a podobných velikostí. Z analýz elektronovým mikroskopem usoudili, že jak virová, tak syntetická jadérka tvoří hexagonální mřížku. Pro tu ale Eulerův teorém vyžaduje diskrétní hodnoty kónického úhlu. A elektronový mikroskop prozrazuje, že těch povolených hodnot je v daném případě jenom pět. Většina virových i syntetických částic má hodnotu kónického úhlu přibližně 19 stupňů (nejmenší z těch povolených). Na schématu vlevo je fulerenový konus s úhlem 19,2°. Uprostřed jsou naznačeny povolené úhly: 112,9°, 83,6°, 60°, 38,9° a 19,2°. A že to není jen teorie, dokládají oba snímky syntetických částic (níže), pořízené elektronovým mikroskopem.

Přitažlivost tohoto modelu spočívá v možnosti, že jádra všech retrovirů by se mohla skládat z uzavřených hexagonálních mřížek a lišit se jen ve vzdálenostech svých pentamerických defektů. a vytvářet podle toho buď sféru, nebo válec, anebo konus.

Science 283, 80–83