Infračervená kamera pro NGST

Publikováno: Vesmír 81, 438, 2002/8
Rubrika: Aktuality

Národní úřad pro letectví a kosmický prostor vypsal konkurz na konstrukci vědeckých přístrojů pro nový družicový dalekohled NGST (New Generation Space Telescope) a letos v červnu si vybral tým vědeckých pracovníků, který vede Marcia Rieke z Arizonské univerzity. Úkolem týmu je připravit kameru pracující v oblasti blízkého a středního infračerveného záření. Kromě infračervené kamery ponese dalekohled i přístroje pracující ve viditelné a ultrafialové oblasti spektra.

V roce 2010 by se tento přístroj měl stát následovníkem Hubblova vesmírného dalekohledu. Primární zrcadlo nového dalekohledu má mít průměr 6 metrů, jeho plocha bude ve srovnání s Hubblovým dalekohledem devítinásobná.

Infračervená kamera, přibližně 400krát citlivější,než umožňují současné největší pozemské i kosmické dalekohledy, bude určena ke studiu velmi starých objektů (rodících se prvních hvězd a galaxií v mračnech mezihvězdného prachu) z doby, kdy byl vesmír stár jen několik milionů let. Na její konstrukci se budou podílet i kanadští vědci.

Dalekohled připravuje Goddardovo středisko kosmických letů NASA ve spolupráci s Evropskou kosmickou