Hvězdářství a meteorologie.

Publikováno: Vesmír 1, 27, 1871/3
Rubrika: Aktuality

• Co týče se průchodu hvězdy Venuše mezi sluncem a zemí a spojeného s tím měřen vzdálenosti země od slunce vyslovili jsem již v čísle 1. "Vesmírů, že vídeňská vláda přijavši návrh hvězdáře dr. Neumayera zároveň s vládou peštskou podnikne výpravu na výhodné stanice pozorovací na ostrovech Kerguelských a Donaldských. Nyní však, když došlo k skutku obrátili Maďaři list; v král. akademii v Pešti, vyslovil se totiž odbor mathem. přírodnický v III. třídě proti výpravě řečené (kteráž celkem vyžadovala nákladu 70.000 zl., u nichž Uhry toliko 21.000 splatiti měli), jelikož prý nemá na ten čas ještě dostatečných nástrojů hvězdářských a meteorologických a výsledek expedice sám sebou není úplně zaručen. I radí tudiž odbor přírodnický uherské akademii, aby vláda přidružila znalce a badatele některé z cizozemských výprav, které za týmž účelem r. 1874 na různá místa s výbornými pomůckami vyslány budou. Zdaž valný sbor učenců maďarských stejného bude náhledu a vysloví-li se i vláda pešťská proti společné výpravě rakouské, rozhodne se v nejblíže příštích dnech.
  • Meteor, 27 liber těžký, spadl před krátkým časem v Gorici za jasného dne s nebe a zaryl se do tří stop hluboko do země; venkované, kteří pád jeho pozorovali odevzdali ho nyní museum tamějšímu. Délka jeho obnáší 18", šířka 6" a tlouštka 1 až 11/2".