Hubblův dalekohled pozoroval φ Persei

Publikováno: Vesmír 77, 117, 1998/2
Rubrika: Aktuality

29. listopadu byl Hubblův dalekohled svědkem velmi vzácného okamžiku života dvojhvězdy v souhvězdí Persea. Odhalil fázi, která probíhá na konci života dvou souputnických masivních hvězd, jež by za normálních okolností ukončily svůj život explozí jakožto supernova. Jenže život v dvojhvězdném systému je odlišný. Jakmile se masivnější hvězda z dvojice bude blížit stadiu zániku a v důsledku nedostatku vodíku pro běh termonukleárních reakcí se začne rozpínat, její hmotu začne kanibalizovat druhá složka. Masivnější hvězdě tak ubude materiálu a akt exploze v podobě supernovy se neodehraje. Hvězda zanikne jako bílý trpaslík. Druhé, méně masivní hvězdě této soustavy se naopak hmotnost zvětší. To však způsobí extrémní zvýšení teploty a ohromné zrychlení rotace. Právě v této fázi přistihl Hubblův dalekohled dvojici našich hvězd φ Persei. Zde složka B dvojhvězdy rotuje rychlostí blízkou 450 km/s na rovníku a povrchová teplota dosahuje devítinásobku teploty Slunce, tj. 53 000 K. Bílý trpaslík této hvězdě přecpané materiálem na oplátku svým gravitačním polem materiál ubere, a celý proces pak pomalu utichá. Dvě exploze supernov se tedy nekonají... (bližší informace oposite.stsci.edu)

Článek ve formátu PDF: 1998_V115-117.pdf (271 kB)