Glutamát, neuronální smrt a nová forma přenosu signálů v nervovém systému

Publikováno: Vesmír 74, 475, 1995/8
Rubrika: Aktuality

Bradykinin působí uvolnění glutamátu z neokortikálních astrocytů (buněk podpůrné nervové tkáně). Mechanizmus uvolnění je závislý na vápníku a liší se od uvolnění glutamátu neurony, protože astrocyty nevykazují imunoreaktivitu proteinu synaptogaminu, jenž je na vápník velmi citlivý. S použitím tří podnětů, které zvyšují koncentraci Ca2+ v astrocytech (bradykinin, punkce astrocytů mikropipetami a přímá fotostimulace), autoři příspěvku ukázali, že astrocyty mohou vyvolat na glutamátu závislý vzestup neuronálního vápníku. Toto informační propojení podpůrné nervové tkáně a neuronů představuje novou formu přenosu signálu v nervovém systému. Mnoho neuropřenašečů mobilizuje kalcium podpůrné nervové tkáně, a tak možná stimulují sousední astrocyty k uvolnění glutamátu, který působí zpět na neuron. V tom případě jsou astrocyty integrální výpočetní částicí v mozku. Glutamát hraje roli v plasticitě spojení nervových vláken a při nadměrném uvolnění může způsobit neuronální smrt a degeneraci. (Nature 369, 744, 1994)