Genom Campylobacter jejuni – první genom patogenu pocházejícího z potravy

Publikováno: Vesmír 78, 353, 1999/6
Obor: Genetika
Rubrika: Aktuality

Někteří čtenáři se ještě pamatují na pozoruhodné chování sýkorek, které se naučily otevírat aluminiový uzávěr lahví s mlékem. Chytré sýkorky však za sebou často nechaly infekci v podobě bakterií Campylobacter jejuni. Mléko se v tomto typu lahví dnes již prodává zřídka, avšak posledních 20 let je tato bakterie nepříjemným problémem. Odhaduje se, že loni způsobila ve Spojených státech na 300 000 onemocnění (infekce vzniká prostřednictvím nedostatečného tepelného zpracování drůbeže a z kontaminované vody). Kromě žaludečních potíží působí pravděpodobně Campylobacter jejuni neuromuskulární poruchu zvanou Guillainův-Barrého syndrom. Alespoň o něm panuje domněnka, že to je autoimunitní onemocnění vyvolané kontaktem s C. jejuni. Sangerova skupina, která genom této bakterie sekvencovala, objevila opakované sekvence guaninu a cytozinu v každém z 25 genů mikroba. Tyto úseky jsou mimořádně náchylné k mutacím (viz též Jaroslav Kypr, Vesmír 78, 328, 1999/6). Zmíněné mutace primárně ovlivňují geny účastnící se produkce lipopolysacharidů, které obalují povrch C. jejuni. Bakterie se tak může vyhnout rozpoznání protilátkami vyprodukovanými při předchozí infekci organizmu. Není to však jediná obranná strategie C. jejuni.

Gen NeuB může způsobit, že povrchové molekuly na C. jejuni vypadají jako gangliosid – to je lipid hojně se vyskytující v nervovém systému. Tato podobnost může poplést imunitní systém a ten může zaútočit na nervové buňky a způsobit již zmiňovaný Guillainův-Barrého syndrom.

V nejbližších letech chtějí podrobně porovnat genom C. jejuni s genomem Helicobacter pylori.

Science 283, 1243, 1999