Genom bakterie zubních infekcí

Publikováno: Vesmír 81, 306, 2002/6
Obor: Genetika

Společenství organizmů, jejichž genomy byly úspěšně přečteny, se utěšeně rozrůstá. Nedávno k nim přibyla bakterie Porphyromonas gingivalis, která způsobuje různé záněty v ústní dutině a zřejmě hraje hlavní roli při vzniku periodontitidy, především jejích akutních a chronických podob. Úplná sekvence genomu této bakterie, zpracovaná týmem z Institut for Genomic Research (TIGR), je již volně dostupná na internetu, což jistě potěší řadu odborníků. Podle odhadů totiž periodontitidou trpí jen v USA přibližně 35 milionů obyvatel. Zubaři nyní budou moci vyvíjet specifické vakcíny a léky, které usnadní život mnoha pacientům.

Přečtení genomu P. gingivalis je významné ještě z jednoho hlediska. Jde totiž o první z gramnegativních anaerobních bakterií (skupina Cytophaga-Flavobacterium-Bacteroides), jejíž genom máme k dispozici. Tyto bakterie jsou samy o sobě vůči některým antibiotikům rezistentní, navíc snadno získávají rezistenci k dalším. A sekvence genomu P. gingivalis může být v rámci komparativní genomiky využita i k porovnávání s genomy jiných bakterií. (J. Am. Dent. Assoc. 132, 1094–1095, 2001)