Geneticky modifikované biologické zbraně

Publikováno: Vesmír 77, 534, 1998/9
Rubrika: Aktuality

Biopreparat – ústav pro výzkum a výrobu biologických zbraní – byl založen r. 1973, krátce poté, co tehdejší Sovětský svaz podepsal konvenci zakazující vývoj, skladování a použití biologických zbraní. Když r. 1989 utekl Vladimir Pasečnikov, jeden z vědeckých pracovníků tohoto ústavu, do Velké Británie, získaly zpravodajské služby UK a USA konkrétní svědectví o tom, že sovětští vědci vyvíjejí geneticky modifikované kmeny bakterií odolné vůči široké škále preparátů. Roku 1992 slíbil Jelcin ukončení vývoje všech biologických útočných zbraní. Tvrdí se, že Biopreparat je dnes mnohem skromnější instituce, která se údajně zabývá mírovým výzkumem. Vyrábí vodku a krémy na obličej. Roku 1992 utekl do USA Kenatjan Alibekov, první náměstek šéfa výzkumu a výroby v Biopreparatu. Zabýval se vývojem antraxu a tvrdil, že od r. 1989 měli k dispozici kmen antraxu, který byl čtyřikrát virulentnější než standardní produkt.

V prosinci 1997 publikovali ruští vědci ze Státního ústavu pro aplikovanou mikrobiologii v britském časopise Vaccine článek, v němž oznámili úspěšný vývoj dalšího geneticky modifikovaného kmenu antraxu. Biologové by nám snad mohli osvětlit mírové použití geneticky modifikovaných bakterií antraxu.

Vaccine 15, 1846–1850, 1997