Gen pro aktivaci rekombinace

Publikováno: Vesmír 73, 705, 1994/12
Obor: Genetika
Rubrika: Aktuality

Myší mutantní homozygotní linie s nefunkčním genem pro aktivaci rekombinace (RAG-2) není schopna tvořit dospělé lymfocyty B a T, protože zmíněný gen je nezbytný pro přepis genu pro antigenní receptor. Myš-chiméra, která vznikne z blastuly této myší linie po injekci normálních embryonálních kmenových buněk (ES), již funkční zralé lymfocyty produkuje. Všechny její zralé lymfocyty mají však původ v injektovaných embryonálních kmenových buňkách. Jianzhu Chen se svými spolupracovníky (z Bostonu a Cambridge v USA) nazvali tento proces doplnění blastuly s nedostatečným genem RAG-2. Tato metoda umožňuje ve fyziologických studiích určit potenciální roli většiny genů významných pro vývoj a funkci lymfocytů. Obecnou použitelnost tohoto systému autoři testovali na retinoblastomovém genu (Rb) těchto chimér. Rb-gen si zvolili proto, že má širokou paletu funkcí při kontrole buněčného cyklu a buněčné diferenciace. Ukázalo se, že exprese Rb-genu není vázána na buněčné funkce B a T, přestože se vyskytuje ve zvýšené míře právě u lymfoidních buněk.

Current Biology 3, 405, 1993