Galaxie a černé díry: intimní svazek?

Publikováno: Vesmír 80, 296, 2001/5
Rubrika: Aktuality

Galaxie a černé díry jsou spolu tak intimně spjaty, že je většinou nelze najít jednu bez druhé, tvrdí astronom Michiganské univerzity Douglas Richstone. Během posledního desetiletí objevil se svými spolupracovníky masivní černé díry ve středu 29 spirálních galaxií ze 30 studovaných. Nalézali je pomocí podrobných analýz změn pohybu hvězd obíhajících v blízkosti galaktického jádra. Jestliže je známa hmotnost galaxie a pohyb hvězd v okolí jádra, je možné odvodit hmotnost těchto černých děr (koreluje s hmotností centrálních partií „hostitelských“ galaxií). Zdá se, že právě záření a množství vysoce energetických částic produkované při utváření velkých černých děr mohou být hlavními zdroji tepla a kinetické energie pro vznik plynových mračen v mladých galaxiích. Právě v nich se posléze rodí hvězdy. Černé díry a vznikající hvězdy tak vlastně vzájemně soupeří o hmotné částice.

Již dříve se přišlo na to, že kvazary, zvláštní objekty, které mají velikost zhruba poloviny sluneční soustavy, ale září jako triliony Sluncí, vznikly mnohem dříve než většina hvězd v galaxiích. Masivní černé díry ve středu galaxií by mohly být pozůstatkem těchto kvazarů. Přestože hmotnost zmíněných černých děr zřejmě představuje asi dvě desetiny procenta hmotnosti galaxie, obsahují desetkrát víc energie na jednotku hmoty než všechny hvězdy v galaxii dohromady. Lze říci, že tyto černé díry mají jako rozhodující energetický zdroj zcela zásadní vliv na formování a vývoj galaxií, stejně jako na vznik a vývoj jednotlivých hvězd. (www.umich.edu/~newsinfo/Releases/2001/Feb01...)