Flavonoidy a ochrana proti ultrafialovému záření

Publikováno: Vesmír 82, 417, 2003/7
Obor: Medicína
Rubrika: Aktuality

Flavonoidy v ovoci a v potravinách, které se z něj vyrábějí (např. v červeném víně nebo v pomerančové šťávě), jsou výbornými antioxidanty. Mohou se uplatnit v prevenci onemocnění srdce nebo rakoviny.

V přírodě tyto látky pomáhají rostlinám, aby se chránily před škodlivou ultrafialovou složkou slunečního záření. Italští vědci z Consiglio Nazionale delle Ricerche (obdoba naší Akademie věd) a z Univerzity ve Florencii studovali fluorescenční mikroskopií a mnohokanálovou spektrální analýzou výslunné i stinné listy z Phillyrea latifolia. Tato dřevina roste v dunách na pobřeží jižního Toskánska. Na příčných řezech zjistili, že k vzniku fluorescence přispívá u výslunných listů více žlutočervená spektrální oblast okolo 580 nm (typická pro flavonoidy) a méně modrá oblast s maximem okolo 470 nm (typická pro jiné než flavonoidní látky). U stinných listů je to obráceně. Tyto rozdíly lze přičíst obsahu glykosidů flavonoidů a kyseliny kávové.

Podíl těchto látek v jednotlivých vrstvách buněk listového pletiva zjišťovali italští badatelé epifluorescenční mikroskopií s počítačovým vyhodnocením. Ve výslunných listech se flavonoidy vyskytly zejména v pokožce a palisádovém mezofylu. Mezofyl pak zachycuje zejména UV-A záření, které by jinak vyvolalo tvorbu reaktivních druhů kyslíku, škodících buněčnému metabolizmu. V pletivech se vytvořily zejména sloučeniny brzdící vznik volných radikálů, jako jsou flavonoly a dihydroxyflavony. Podobné antioxidační funkce jako v listech mají ovšem flavonoidy i v metabolizmu lidských buněk. (Photochemistry and Photobiology 76, 350, 2002/3)