Feromony u lidí

Publikováno: Vesmír 77, 595, 1998/10
Rubrika: Aktuality

K smyslovému dorozumívání lidé používají především zrak a sluch. Do jaké míry využívají čich, v živočišné říši tak důležitý? Experimentálně bylo prokázáno, že matka čichem pozná tričko, které mělo na sobě její dítě, a dítě jednoznačně dává přednost pachu své matky. Mechanizmus tohoto působení však není objasněn, není ani jasné, zda to probíhá vědomě či podvědomě a jestli je efekt chemických signálů okamžitý, nebo se jejich účinky hromadí.

A jak je to se synchronizací menstruačních cyklů u žen, které bydlí společně? Jde o přenos feromonů, o zrakovou či sluchovou vnímavost, nebo o ovlivnění vnějším prostředím? První pokusy potvrzující pachové ovlivnění cyklu byly provedeny na laboratorních potkanech, jejichž terária nebyla propojena, ale měla společný přívod vzduchu. Ukázalo se, že samice používají dva typy pachových signálů: první při folikulární fázi menstruačního cyklu, který u ostatních samic způsobuje prodloužení této fáze, druhý při ovulaci, který naopak folikulární fázi ostatních samic krátí. Výsledkem působení obou feromonů je pak synchronizace menstruačních cyklů samic. Pokus, v němž byl pot z podpaží žen v různých fázích cyklu nanášen pod nos jiným ženám, prokázal stejný mechanizmus u lidí. Toto zjištění budí úvahy o tom, zda by bylo možné využít feromony jako podpůrné antikoncepční prostředky. Nelze ani vyloučit, že se zjistí i další působení chemických signálů v mezilidské komunikaci – v přenosu nálad, ovlivnění sympatií či antipatií k druhému, schopnosti sdílet pocity druhého člověka. (Nature 392, 126, 1998)