Eikosanoidy jako regulátory růstu a funkce epiteliálních buněk

Publikováno: Vesmír 75, 296, 1996/5
Rubrika: Aktuality

Eikosanoidy – sloučeniny odvozené od kyseliny arachidonové a příbuzných nenasycených mastných kyselin – hrají v metabolizmu důležitou úlohu. Tvoří je produkty s hormonálním účinkem, jako jsou prostaglandiny, vzniklé účinkem enzymu cyklooxygenázy, nebo leukotrieny a lipoxiny, produkované lipoxygenázami, a také produkty vzniklé účinkem oxygenáz obsahujících cytochrom P450. V poslední době se ukazuje, že všechny tyto látky mohou mít další významnou úlohu při regulaci biologických funkcí epiteliálních buněk různých typů. Do této oblasti spadá sekrece elektrolytů v tenkém střevě i v plicním epitelu, regulace vylučování sodíku ledvinami, růst a diferenciace epiteliálních buněk a ovlivnění jejich bariérové funkce a transportu proteinů. Navíc se stejné mediátory podílejí na patofyziologických procesech, jako jsou maligní změny epitelií. V budoucnu mohou být využity cílené zásahy do metabolických drah syntézy eikosanoidů k vypracování nových postupů pro zvrácení patofyziologických procesů v epiteliálních buňkách. (NIPS 10, 153, 1995)