DVOJČATA WOLFGANG A AMADEUS

Publikováno: Vesmír 76, 595, 1997/10
Rubrika: Aktuality

Na vídeňské univerzitě se tým vědců vedený K. Strassmeierem zabývá výzkumem hvězd, které projevují podobnou fotosférickou a chromosférickou aktivitu jako naše Slunce. Jde zejména o výskyt tmavých skvrn a erupcí jak u osamělých hvězd, tak u složek dvojhvězd. Tato aktivita je proměnná v časových měřítkách od hodin a dní až po roky a desítky let (obdoba jedenáctiletých cyklů sluneční činnosti). Pro účely studia rychlých změn je třeba pozorovat danou hvězdu pokud možno nepřetržitě, což ale z jednoho místa obvykle není možné. Přicházejí v úvahu pozorování z družice, z některého místa za polárním kruhem anebo z několika stanic s výrazně odlišnou zeměpisnou délkou. Právě tuto třetí možnost si zvolili vídenští astronomové, a proto je jejich nová pozorovatelna na americkém kontinentu (www.ast.univie.ac.at).

Dvojčata Wolfgang a Amadeus nejsou na Fairborn Observatory sama. Je tam s nimi dalších šest automatických dalekohledů o průměrech 25 – 82 cm, které patří různým americkým univerzitám. Brzy se tato „rodina“ rozroste o dalších pět automatických dalekohledů, z nichž největší bude mít průměr 2 metry. (24.1.225.36/fairborn.html) />