Dokonalý rozbor řasových společenstev v mořích

Publikováno: Vesmír 79, 656, 2000/11
Obor: Botanika
Rubrika: Aktuality

K zachycení fotosyntetické aktivity řas a jejich společenstev v mořích se již delší dobu používají metody stanovující fluorescenci chlorofylu, které však aktivitu měřeného vzorku pouze zprůměrují. Vědci z laboratoře R. J. Olsona v Oceánografickém ústavu ve Woods Hole (Massachusetts) však používají dva nové přístroje typu PDP (pump-during-probe), které v analyzovaném vzorku mořské vody dokážou charakterizovat každou buňku řas. Průtokový cytometr PDP změří výtěžek fluorescence chlorofylu a v závislosti na čase během 150 sekund vybuzení argonovým laserem zvlášť u každé řasové buňky, a potom je roztřídí podle velikostí jako v běžném průtokovém cytometru. Mikrofluorometr PDP zase umožňuje viditelně tvarově identifikovat jednotlivé fluoreskující buňky v měřicí komůrce. Excitačním zdrojem pro fluorescenci je tentokrát dioda vydávající záblesky modrého záření. Přístroje byly prověřeny na palubě výzkumné lodi, která odebírala vzorky v Rossově moři na jih od Nového Zélandu. Postupy se hodí k sledování metabolického stavu různých typů řas, k určování růstu řasových populací a k výzkumu jejich ovlivnění klimatickými podmínkami. Uplatnění mohou najít při studiích vlivu koncentrace živin a možného přihnojení vody např. železem, jehož cílem je zvýšení schopnosti moře vázat vzdušný oxid uhličitý. (Cytometry 37, 1013, 1999)

Článek ve formátu PDF: 2000_V656-657.pdf (208 kB)