Darwinova černá skříňka

(poznámka k článku Vesmír, 77, 103, 1998/2)
Publikováno: Vesmír 77, 113, 1998/2
Rubrika: Aktuality

(poznámka k článku Vesmír, 77, 103, 1998/2)

V dubnovém čísle časopisu Trends in Ecology and Evolution vyšla recenze knihy Darwin´s black box, o níž píše také prof. Emil Paleček na s. 103. Recenze je negativní a velmi tvrdá (tvrdší, než je obecně v odborném tisku zvykem), což je dáno hlavně tím, že jejím autorem je Tom Cavalier–Smith, který se celý život zabýval právě evolucí biochemických systémů. Výtky vůči Beheově knize jde podle něj shrnout do následujících bodů:

• Behe zcela ignoruje současné poznatky týkající se molekulární evoluce. Vytýká učebnicím biochemie, že se problémy spojenými s evolucí biochemických systémů nezabývají, ale sám, jsa těmito učebnicemi vychován, není schopen evolučně myslet ani se zorientovat v evolučněbiologické literatuře.
  • Behe ignoruje fylogenetickou analýzu, která jediná může přinést poznatky o relativním stáří (a tedy posloupnosti vznikání) jednotlivých biochemických systémů.
  • Pokud Behe přecejen zmiňuje některé teorie původu komplexních biochemických systémů, buď je interpretuje špatně, anebo jim vytýká nedostatek konkrétních kvantitativních údajů a jiné detaily. Jeho vlastní teorie (zásah vyšší inteligence) ovšem neobsahuje vůbec žádné údaje, tudíž ji těžko lze stavět proti jiným teoriím, které jsou nutně spekulativní a jen rámcové.

Domnívám se, že třetí výtka je zásadní. Teorii nelze zpochybňovat poukazováním na její nedostatky, pokud proti ní nepostavíme jinou, která ony nedostatky nemá. Evoluční vysvětlování čehokoli má jistě řadu nedostatků, přesto ale má – na rozdíl od představy stvoření – alespoň nějakou heuristickou hodnotu (viz článek J. Zrzavého ve Vesmíru 77, 44, 1998/1).

Článek ve formátu PDF: 1998_V113-114.pdf (213 kB)