četli jsme —

Publikováno: Vesmír 95, 473, 2016/7
Rubrika: Nad knihou

Gottfried Schatz: Kouzelná zahrada biologie

Vyšehrad, Praha 2016

Jak se živí tvorové dělí o energii slunečního světla? Jak naše buňky dozrávají a odumírají? K čemu jsou nám dobré bakterie a proč naopak nikdy nezvítězíme nad nakažlivými nemocemi? Jak pátráme po mimozemském životě? Rakouský biolog nás zavádí do světa přírody prostřednictvím devatenácti esejů, kde kromě „tvrdých faktů“ nešetří ani literárními prostředky, což prozrazuje již poetický název knihy. Pozorováním a otázkou jeho příběhy začínají, logickými závěry končí, ale hlavně přinášejí čtenářský zážitek podobně jako jeho dříve vydaná kniha Za hranicemi genů (MUNI Press, 2014).

(eb)

Jonathan Safran Foer: Jíst zvířata. Jak funguje výroba masa

Dokořán, Praha 2016

Téměř třetina zemského povrchu slouží k chovu dobytka. Ve velkochovech se chová drtivá většina zvířat určených na maso, kuřata 99,94 %, prasata 95,41 %, hovězí dobytek 78,2 %. To jsou výchozí fakta knihy, jež čtenáři přináší informace o tom, v jakých podmínkách žije skot či drůbež, než doputují na náš stůl. Ukazuje, jakými prostředky velkovýrobci masa stále zvyšují svou produktivitu. Autor, absolvent studia filozofie na Princetonské univerzitě a spisovatel, poprvé sepsal knihu z oblasti literatury faktu, ale čte se jako napínavý román. Rozhodnutí, kolik masa jíst, kde je kupovat, a zda vůbec, nechává autor na čtenáři.

(eb)