Cena Praemium Bohemiae

Publikováno: Vesmír 86, 17, 2007/1
Rubrika: Aktuality

Čtvrtého prosince 2006, v den nedožitých jednaosmdesátých narozenin Bohuslava Jana Horáčka, byly na zámku Sychrov uděleny „velké i malé“ ceny Praemium Bohemiae – „velká“ Praemium Bohemiae je cena nobelovského typu a je udělována osobnostem, které se významným způsobem podílejí na rozvoji vědy a umění. „Malé“ ceny jsou udělovány úspěšným účastníkům mezinárodních olympiád ve fyzice, chemii, biologii, matematice a informatice.

Ceny uděluje Nadace B. Jana Horáčka Českému Ráji z úroků finančních prostředků, které B. J. Horáček (původem z Radvanic u Turnova) získal jako podnikatel na Kanárských ostrovech (podrobnou informaci viz Vesmír 80, XV, 2001/6).

Velkou cenu letos získal RNDr. Zdeněk Ceplecha, DrSc., (*1929), který tak je čtvrtým laureátem této ceny. V předchozích letech ji získali prof. MUDr. Vratislav Schreiber (viz Vesmír 82, 7, 2003/1), prof. RNDr. Antonín Holý a prof. PhDr. František Šmahel.

Astronom Zdeněk Ceplecha se proslavil především fotografováním meteorů ze dvou stanic. Tak se r. 1959 podařilo zachytit proslulý příbramský bolid a na předpověděných místech nalézt čtyři meteority (viz Z. Ceplecha: Prvé fotografie pádu meteoritu, Vesmír 39, 311, 1960/10; Dvacetiletí příbramských meteoritů, Vesmír 58, 185, 1979/6).

Všem oceněným přejeme v novém roce mnoho úspěchů.

článek ve formátu pdf: 200701_V016-017.pdf (156 kB)