Biodiverzita ve zkumavce

Publikováno: Vesmír 76, 715, 1997/12
Obor: Biologie
Rubrika: Aktuality

V příspěvku o „adaptivní radiaci“ bakterií pěstovaných ve zkumavce na posledním setkání členů Evropské společnosti pro evoluční biologii autoři experimentu umístili běžnou půdní aerobní bakterii Pseudomonas fluorescens do zkumavky s živným médiem a sledovali vývoj tohoto malého ekosystému. Médium ve zkumavce není homogenní – koncentrace kyslíku klesá od hladiny ke dnu. Během několika dní vznikly z původní formy typy s odlišnou morfologíí kolonií. Určitá forma se vždy nacházela v charakteristické vzdálenosti od hladiny a tím pádem v jisté oblasti gradientu kyslíku, což bylo interpretováno jako přizpůsobení se jednotlivých forem různým nikám. Je zajímavé, že si vybrané morfologické formy po přenesení do nového média udržely svou „specializaci“, tj. obsazovaly místa se vzdáleností od hladiny pro ně typickou.

V dalších experimentech byla do zkumavky umístěna jedna buňka jedné nově vzniklé formy na sto buněk formy druhé. Minoritní forma vždy přežila a rozmnožila se, což svědčí pro snížení kompetice vlivem rozrůznění nik. Daly by se podobné systémy použít k modelování některých aspektů makroevolučních událostí? (Science 278, 390, 1997)