Bakterie proti infekci

Publikováno: Vesmír 80, 236, 2001/4
Rubrika: Aktuality

Lze použít bakterii k potlačení infekce v ráně? Může se to jevit jako nesmyslný nápad. Vědci však prokázali, že pomocí zcela neškodné běžné bakterie Lactobacillus fermentum lze zabránit infekci patogenní bakterií Staphylococcus aureus. Tato bakterie je původcem „nemocničních infekcí“ operačních ran. Badatelé implantovali pod kůži krys malé kousky silikonu jako simulaci operačního implantátu, a pak je infikovali bakterií S. aureus. Do tří dnů se rozvinula vážná infekce. Současné infikování bakterií L. fermentum však zvířata ochránilo. Podobný účinek jako L. fermentum měly i její sekrety – redukovaly dopad infekce přibližně o 90 % ve srovnání s kontrolními testy. V průběhu dalších pokusů bylo zjištěno, který protein ze sekretů L. fermentum je pravděpodobně za protiinfekční účinky odpovědný. Zmíněný protein se váže na kolagen, jenž je vazebným místem bakterie S. aureus. Přítomnost proteinu by tedy mohla zabránit vazbě S. aureus na kolagen, a tím napadený organizmus ochránit. Není sice jisté, zda je za účinky L. fermentum skutečně odpovědná jeho vazba na kolagen, přesto se zde nabízí zajímavé řešení léčby bakteriálních infekcí – nikoli přímým zabíjením patogenu, ale použitím jiné bakterie k jeho potlačení. Tato metoda léčby by měla značnou výhodu oproti tradičním antibiotikům, jejichž hlavní nevýhodou je možnost rezistence některých kmenů a neselektivnost účinku – mohou vybít i značnou část přirozené mikroflory. (Science 290, 2231–2233, 2000)

Článek ve formátu PDF: 2001_V236-237.pdf (211 kB)