Bakterie prospektorem zlatých ložisek

Publikováno: Vesmír 82, 66, 2003/2
Rubrika: Aktuality

V geologickém průzkumu se stále více využívají poznatky z biologie. Předběžná studie 11 půdních profilů z oblastí zlatých dolů v Číně ukázala, že při hledání nových ložisek lze využít přítomnost spor (odpočinkových stadií) běžné půdní bakterie Bacillus cereus . Výsledky pokusů potvrdily, že se spory B. cereus ve zvýšené míře vyskytují v půdách s vyšším obsahem sloučenin zlata. Díky tomu lze tuto bakterii využít jako biogeochemický indikátor ložisek zlata – je to levné, a přitom poměrně spolehlivé.

Jak vztah mezi bakteriemi a zlatem vzniká? Zlato ve formě rozpustných sloučenin bývá obvykle pro vyšší organizmy i bakterie jedovaté. V podobě spor si ale s nepříznivými vlivy prostředí (kromě toxických látek i s přílišným teplem, chladnem, suchem či radiací) snadno poradí. Na základě zmíněné studie se zdá, že pro bakterii B. cereus je podnětem k vytvoření spory vysoká koncentrace zlatých iontů v substrátu, v němž se bakterie vyskytuje (stopové množství zlata v horninách tvorbu spor B. cereus nevyvolalo). V kombinaci s dalšími známými postupy se zmíněná metoda zdá být slibná. Podle autorů studie je pravděpodobné, že společnosti zabývající se těžbou zlata budou služby mikrobiologů využívat. (American Society for Microbiology)