Ad Určení otcovství bez vzorku z otcova těla

(Vesmír 81, 69, 2002/2)
Publikováno: Vesmír 81, 184, 2002/4
Obor: Genetika

Je nepochybné, že nejzajímavější události se odehrávají na rozhraních. Problémem zůstává, kudy tato rozhraní vedou. V článku je zmíněno, že Mendelovy zákony předběhly dobu kombinováním dvou vzdálených oborů – šlechtitelství a statistiky (Vesmír 81, 69, 2002/2). Ústředním bodem Mendelova objevu je ale experiment, který ve svém uspořádání nese všechny atributy fyzikálního experimentu. Vedle zmiňovaného statistického zpracování výsledků a jejich matematické generalizace to byl především dosud přehlížený fakt, že Mendel jasně definoval výchozí podmínky svého experimentu (test na konstantnost znaků). V experimentální fyzice, kterou Mendel studoval, to byl základní metodologický požadavek kritéria pro vyhodnocení výsledků, což šlechtitelé nikdy nedělali.

Mendel objevil genetickou informaci a vytvořil funkční model jejího přenosu z generace na generaci. Z těchto a mnoha dalších důvodů bych hranici, na které se pohyboval, vedl někde mezi fyzikou a evoluční biologií (Entwicklungsgeschichte), přesněji experimentální fyzikou a problematikou dědičnosti a variability živých systémů.

Článek ve formátu PDF: 2002_V184-186.pdf (335 kB)